سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراقب عکس های آلوده باشید !

مجرمین فضای مجازی در حال بهره‌برداری از تصاویر برای آلوده کردن کامپیوتر شما هستند. در اکثر موارد خود عکس‌ها بی‌آزار هستند اما شما را گول می‌زنند تا کار اشتباهی کنید. در موارد دیگر یک فایل jpg ممکن است که حاوی بدافزار باشد.

راه‌هایی که یک عکس می‌تواند وضعیت بدی برای کامپیوتر شما بسازد.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید خیلی از اسپم‌ها صرفاً برای گول زدن و کشیدن شما به سمت یک سایت مخصوص به وجود می‌آیند. (وبسایت‌هایی که حاوی کد آلوده هستند). احتمالاً می‌دانید که نباید پیوندهای موجود در رایانامه‌های اسپم را کلیک کنید. اما در مورد تصاویر داستان متفاوت است چرا که تصاویر داخل رایانامه می‌توانند خود به خود کار مخرب خود را انجام بدهند بدون آن‌که شما کاری کنید!

خوشبختانه امروزه بیشتر برنامه‌های دریافت رایانامه تصاویر را به شکل پیش‌فرض نمایش نمی‌دهند. بگذارید به همین شکل کار کنند و تغییرشان ندهید.

یک حقه دیگر نیز وجود دارد که بر اساس پسوند فایل‌های ویندوز کار می‌کند. مثلاً اگر فایلی به نام جنیفر.jpg.exe دریافت کنید در بیشتر سیستم‌های ویندوزی به شکل جنیفر.jpg نمایش داده می‌شود و به شکل یک عکس به نظر می‌آید گرچه در‌ واقع یک برنامه اجرایی است. و هنگامی که برنامه را اجرا کنید احتمالاً یک تصویر جذاب نشانتان می‌دهند. در حالی که کامپیوتر شما را آلوده می‌کند.

در نهایت روش دیگری به نام استگانوگرافی وجود دارد یا نهان نگاری. در دنیای دیجیتال این مفهوم به شکل پنهان کردن داده‌ای در یک نوع داده متفاوت بروز می‌کند. مثلاً یک فایل jpg می‌تواند دارای داده‌های خاصی در بین پیکسل‌های تصویر باشد بدون آن‌که ظاهر تصویر را خراب کند. این داده اضافی می‌تواند حاوی کد باشد که با رمزنگاری پیدا کردنش دشوار می‌شود.

یک تصویر این مدلی دست‌کاری شده نمی‌تواند به خودی خود عملی انجام دهد. هیچ نمایش دهنده تصویری وجود ندارد که بداند چه‌طور این کدهای خاص را اجرا کند حتی اگر آن کد رمزنگاری نشده باشد. اما بدافزار نویسان بیشتر اوقات کد مخرب خود را در تکه‌های جدا پخش می‌کنند تا از شناسایی در امان باشند. اطلاعات نهان در یک تصویر می‌تواند دستورالعمل‌هایی باشد که برای یک بدافزار دیگر روی کامپیوتر شما مفید است. برای مثال می‌توانید در مورد بدافزار Zeus تحقیق کنید.

اما چطور از خودتان محافظت کنید؟

بی‌خیال عکس‌ها شدن یک کمی افراط گرایانه است. راه‌های بهتری نیز وجود دارند.

سیستم عامل و مرورگر و آنتی ویروس خود را همیشه به روز نگه دارید. البته که باید همین الان هم این کار را کرده باشید.

همچنین مراقب تصاویری که از منابع ناشناس دریافت می‌کنید باشید.

و در نهایت ویندوز را جوری تنظیم کنید تا پسوند‌های فایل‌ها را نمایش دهد تا فریب نخورید. در قسمت folder options در تب view واقع شده در کنترل پنل می‌توانید این تنظیم را پیدا کنید. نام این تنظیم : Hide extensions for known file types است.

منبع: شید افزار رایانه