سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الزام استفاده از آنتی ویروس بومی توسط دستگاه های اجرایی

سال 96 هیات دولت با ابلاغ دستورالعملی دستگاه های اجرایی را ملزم به استفاده از آنتی ویروس های بومی کرد. این دستورالعمل جهت حفظ امنیت دستگاه های رایانه دولتی ابلاغ شده و سازمانها از این پس باید ضدویروس های ایرانی را جایگزین نمونه های خارجی نمایند.

سید هادی سجادی معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگویی از ملزم شدن دستگاه های دولتی به استفاده از انتی ویروس ایرانی  خبر داد. ابلاغیه ای که طبق آن سازمان های دولتی جهت استفاده از خدمات آنتی ویروس باید ضدویروس بومی «پادویش» را نصب کرده و از آن استفاده نمایند. این تصمیم در جهت حفظ امنیت سیستم های رایانه ای دولت بوده و از طرفی قصد حمایت از محصول بومی را نیز داشته است.

این مقام مسئول گفت: طبق بررسی ها برخی دیگر از کشورهای دنیا نیز جهت حفظ امنیت سازمانهای دولتی از محصولات امنیتی بومی خود استفاده می کنند. علتش هم این است که در حوزه امنیت اطلاعات امکان اطمینان به محصولات خارجی وجود ندارد و به هیچ عنوان نباید چنین ریسکی را انجام داد.

سجادی در در خصوص روند شناسایی و کشف حملات امنیتی توسط آنتی ویروس های خارجی توضیح داد و گفت: محصولات خارجی حوزه امنیت اطلاعات نظیر آنتی ویروس ها در صورتی که مورد جدیدی را کشف کنند ابتدا آن را به آزمایشگاه های خود ارسال کرده و پس از بررسی و ارزیابی آن موضوع را به ما اطلاع مید هند. این موضوع ممکن است چند ماه به طول انجامد و در طول این مدت بدافزار یا ویروس در فضای کشور و رایانه های دولتی در حال فعالیت و خرابکاری باشد. اتفاقی که در ماجرای ویروس «فلیم» رخ داد.

معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات به موضوع ضعف آنتی ویروس های ایرانی و ناتوانی آنها در رقابت با نمونه های خارجی نیز اشاره کرد و گفت: برخی افراد نظر دارند که کیفیت آنتی ویروس های داخلی پایین بوده و با نمونه خارجی قابل مقایسه نیست و عملا توانایی شناسایی و از بین بردن حملات و بدافزارهای جدید را ندارد. این موضوع ممکن است تا حدودی درست باشد اما در عین حال آنتی ویروس های ایرانی عملکرد خوبی از خود نشان داده اند.

 

 

منبع: ان دیجیتال